Pasivní agrese se projevuje nenápadně

Newsletter ze srpna 2019

Hezký den!

Máte ve svém okolí člověka, který notoricky zapomíná plnit, co Vám slíbil? Nebo kdo stále chodí pozdě? Když se snažíte na něčem dohodnout, donekonečna váhá a nechává vás v nejistotě?

Možná máte do činění s tzv. pasivním agresorem. (Napsala jsem původně „agroserem“:) – což asi není zas tak mimo, jak uvidíme dál.)

Co je to pasivní agresivita? Když je někdo otevřeně, aktivně agresivní, tak nadává, pere se nebo ničí viditelně.

Pasivně agresivní člověk také s něčím nesouhlasí a ničí, ale dělá to skrytězapomíná, váhá, je pomalý, vyhýbá se apod. Tak například chodí pozdě na schůzky, čímž štve partnera; věčně „zapomíná“, čímž může narušovat výkon pracovního kolektivu nebo způsobí problémy v rodině, když jim pak chybí pasy při cestě na letiště apod. Je nerozhodný a nechává tak lidi v nejistotě, zda se něco bude konat nebo ne, případně na kterém místě, kdy atd.

(Samozřejmě ne každý s tímto chováním je pasivní agresor; někdo chodí pozdě, protože si neumí zorganizovat čas apod.)

Pasivně-agresivní člověk svůj nesouhlas tedy vyjadřuje skrytým způsobem. Uvnitř je opozičně naladěný, ale nedovede si rozdílnost názorů s druhými lidmi vyřídit přímo.

Pasivně-agresivní chování na první pohled jako agresivní nevypadá – copak váhavost nebo zapomínání označíme za agresi? Pasivní agresor takto obelhává i sám sebe – na vědomé úrovni nesabotuje schválně, i jemu samotnému se to všechno jeví jako neúmyslné zapomenutí, podřeknutí nebo nerozhodnost. V jeho postojích a chování je nicméně opozice, určitá nenávist vůči druhým a tendence jim určitým způsobem komplikovat život – proto to zařazení pod agresi.

Pasivní agresor má sklon závidět lidem, které považuje za šťastnější, a stěžovat si na vlastní osud či smůlu. V životě bývá spíše neúspěšný, nevýkonný a neoblíbený.

Ptáte-li se, co s tím – odpověď zní psychoterapie. Trpělivá, dlouhodobá práce s vlastními motivy, pocity a vztahy k druhým.

A co dělat, když vám pasivní agresor komplikuježivot a nepřipouští si to? Inu, má na to nárok. Můžete zkusit předem ošetřit možné komplikace – opakovaně mu připomínat, co má dělat, jaké jsou termíny. Můžete zkusit vyhýbavou taktiku – neprokrví vás ten pasivní agresor, se kterým
nepřijdete do kontaktu. Anebo s jeho chováním prostě počítejte a zařiďte se podle toho.

Šťavnaté dny bez agroserů přeje

Michaela Peterková

_________________________
PhDr. Michaela Peterková
Psychologické weby, testy, programy
psyx.cz

Co bude dál:

V první zářiovém newsletteru téma STRAVA A PSYCHIKA.

Bude také WEBINÁŘ O STRESU.

Bavte se a sdílejte:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *