Proč nemůžete být v pohodě, jako vaše kočka?

(Newsletter z ledna 2019)

Hezký den!

Představte si kočku, jak leží v teple v pelíšku a shlíží na svět. Taková kočka má skutečně „hezký den“.

A teď si představte sebe, v teple, na svém oblíbeném místě, nic nebolí, všichni kolem Vás mají dobrou náladu. Budete za těchto okolností mít „hezký den“?

Což o to, já bych Vám ho přála. Ale. Co když za všech těch hebkých a milých podmínek pomyslíte na vyšetření, jehož výsledek ještě neznáte, a který vůbec nemusí být dobrý? Nebo na kamaráda, který Vás nedávno hnusně podrazil? (Ono se teda asi jinak, než hnusně, podrazit nedá.) Na nezvládnutý
dluh, který budete muset řešit další půjčkou.

Hezký den je v ten moment pryč. Ale přitom se nic neděje. Kolem Vás je všechno stejné, jako před chvílí. Kde se stala změna?

Možná si v těch starostech opřete čelo o dlaň. Vaše dlaň bude v tom momentu jen pár milimetrů od míst, která rozhodla o příchodu nepohody.

Naše frontální, přesněji prefrontální kůra – tam sídlí naše schopnost vymanit se z bytí „tady a teď“ a přenést se do minulosti či budoucnosti. Za to jsme rádi, když vzpomínáme na příjemné věci a plánujeme něco hezkého. No ale my jsme toho díky PF kůře dostali ještě víc – můžeme vzpomínat na ošklivé věci a vyhlížet budoucí nepříjemnosti.

Jakmile se tomuto oddáme, přijde … stres. Naše stresová centra nedělají rozdíl mezi reálným a imaginárním průšvihem.

Není vždycky špatně, když se „prokrvíme“ nad něčím, co se stalo (můžeme si odnést ponaučení, k čemuž nás silné emoce motivují), nebo nad něčím, co bude (opět motivace, tentokrát k přípravě nebo podniknutí možných opatření).

Problém je to ve chvíli, kdy je stresová reakce nepřiměřeně silná či dlouho trvá. Nebo když si jen tak stres „užíváme“. V pohodě, v teple, mezi usmívajícími lidmi si přemýšlíme o temných vyhlídkách.

V tu chvíli se nám hodí umět tohle neproduktivní a zbytečné sebetrýznění opustit. Určitě máte svoje vyzkoušené způsoby, jak na to. Většinou dobře  funguje něčím svou hlavu zaměstnat – soustředit se na to, co zrovna probíhá, to znamená povídat si s někým, číst si, pracovat nebo vyvinout nějaký ten pohyb. Relaxační a meditační techniky taky skvěle pomáhají. Dělat něco, u čeho Vám je obvykle dobře.

Princip je vždy stejný – pokud pohled do minulosti nebo budoucnosti nepřináší nic dobrého (a současně s tím nemůžete nic udělat), existujte „tady a teď“. Neboli – když chcete „kočičí“ pohodu, staňte se mentálně kočkou.

Když to shrneme:

Můžeme se stresovat i z něčeho, co není.
Je to vlastnost našeho mozku, s níž nenaděláme.
Mezi vlastnosti našeho mozku je ale i schopnost dát se do pohody.
Nějaké způsoby znáte, další vyzkoušejte.

Teď malinko marketingu:
Chcete lépe umět přivolat si pozitivní emoce?
Zvýšit svou pohodu a psychickou odolnost?

Tak o tomhle je online Kurz pozitivní psychologie, který právě běží a do kterého jde ještě vstoupit vedlejšími vrátky. Kurz obsahuje kupu zajímavých videopřednášek a materiálů k pochopení a nastartování práce na sobě.

Nemusíte nikam chodit, vše je z pohodlí domova. O videopřednášky, které už proběhly, samozřejmě nepřijdete; vstup do kurzu bude možný až do konce března, takže si můžete postupovat vlastním tempem. Pokud přemýšlíte o vstupu do kurzu, máte na to už jenom chvilku.
Kurz PP – podrobnosti po kliknutí zde.

Mějte hezký den jako kočka!

Michaela Peterková

_________________________
PhDr. Michaela Peterková
Psychologické weby, testy, programy
psyx.cz

KURZ POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE – odhalte tajemství správné práce s emocemi, silnými stránkami a vlastní osobností

(Tento běh kurzu PP se konal od ledna do března 2019)

Bavte se a sdílejte:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *